2015/10/26

Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami?


W poprzednim artykule poświęconym prawom emocji Nico Frijdy (Prawa rządzące emocjami) wspominałam o prawie hedonistycznej asymetrii. Według tego prawa w każdym z nas: zarówno u trzydziestoparoletniej matki dwójki dzieci, dyrektora działu marketingu w znanej korporacji, jak i u nastolatki wchodzącej w trudny okres dojrzewania - negatywne emocje będą utrzymywały się znacznie dłużej, niż te pozytywne.

Dlaczego?

Odpowiedź jest bardzo prosta. Otóż każdy z nas bardzo szybko przyzwyczaja się do takich sytuacji w życiu, które wywołują u nas emocje pozytywne. Natomiast ze zdarzeniami, które wzbudzają w nas emocje negatywne jest tak, że nie jesteśmy w stanie się do nich przyzwyczaić i dlatego utrzymują się one znacznie dłużej. I to właśnie ze względu na to, że człowiek nie jest w stanie przyzwyczaić się i przejść do porządku dziennego nad zdarzeniami skutkującymi negatywnymi emocjami - wpływa na skłonność do rozpamiętywania tych zdarzeń.

Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami?

Co każdy z nas mógłby robić w swojej codzienności takiego, aby spowodować, że niezależnie od wieku poziom intensywności negatywnych emocji zmniejszał się i nie dominował w codziennym życiu?

Oto kilka kroków, pomysłów na to, w jaki sposób można zmniejszyć natężenie negatywnych emocji i lepiej poradzić sobie z nimi każdego dnia.


SPORT
Jak wiadomo uprawianie sportu powoduje, że w naszym organizmie wzrasta poziom endorfin (hormon szczęścia), i to właśnie dzięki nim czujemy się lepiej. Tylko jest jeden warunek, róbmy to, co sprawia nam przyjemność. Lubisz biegać? Pobiegaj. Sprawia Ci przyjemność jazda na rowerze. Weź rower i jedź. I tak samo jest z tańcem, pływaniem lub inną aktywnością fizyczną, która sprawia Ci radość. Nie zmuszaj się do niczego!

KRZYCZ
Czujesz, że negatywne emocje kumulują się w Tobie od dłuższego czasu? Wybierz się w odludne miejsce, pójdź do lasu - i krzycz. Tak długo jak będziesz tego potrzebował.

MUZYKA
Słuchaj muzyki, i to nie tylko relaksacyjnej, która powoduje, że człowiek potrafi się wyciszyć wewnętrznie. Słuchaj tego gatunku, który lubisz. Odreagowujesz śpiewając, pomimo że nie masz warunków wokalnych i fałszujesz? Śpiewaj.

KOLOROWANKI DLA DOROSŁYCH
Czujesz, że znajdują się w Tobie negatywne emocje? Skoncentruj swoją uwagę na czymś innym. Idealnie sprawdzą się kolorowanki dla dorosłych, w których znajduje się wiele, małych elementów - koncentrując się na ich dokładnym pokolorowaniu odwracasz swoją uwagę od negatywnych emocji. Relaksujesz się i odstresowujesz.

ROZMOWA
Masz kogoś bliskiego z kim możesz szczerze porozmawiać o swoich emocjach? Przyjaciółkę? Męża/żonę? Partnera/Partnerkę? Porozmawiaj o tym co czujesz, o swoich emocjach - często rozmowa na taki temat pomaga uporać się ze zdarzeniem, które wywołało negatywne emocje.

Każdy sam, indywidualnie powinien znaleźć taki sposób radzenia sobie z negatywnymi emocjami, który na niego działa. Jedni biegają, drudzy malują piękne obrazy, a pozostali mają jeszcze inne pomysły na to, jak niwelować natężenie negatywnych emocji.

Jest jeszcze jedna podstawowa zasada, jeżeli coś na Ciebie działa w ten sposób, że zmniejszasz poziom negatywnych emocji w samym sobie - rób tego więcej; a jeżeli czujesz, że coś się nie sprawdza - nie rób tego, i poszukaj własnego sposobu, który Ci pomoże.

2 komentarze:

  1. super rady tylko stres je przerasta

    OdpowiedzUsuń
  2. W życiu nigdy nic nie przychodzi łatwo, zwłaszcza to, co jest związane bezpośrednio z nami. Dlatego praca nad samym sobą jest bardzo ważna i wymaga od nas samych dużo silnej woli.

    OdpowiedzUsuń

TOP