2015/11/09

Jak radzić sobie z obniżonym nastrojem?


Za oknem już na dobre rozgościła się jesień, i to nie ta złota i słoneczna, tylko pochmurna, szaro bura i mglista. Dni robią się coraz krótsze - rano, gdy wychodzimy do pracy na dworze jest ciemno i ponuro, gdy wracamy do domu jest tak samo. Brakuje nam słońca i energii, którą mieliśmy jeszcze kilka tygodni temu, i jednoznacznie odczuwamy spadek nastroju. 


CZYM JEST NASTRÓJ?
Nastrój jest to stan afektywny z reguły o niewielkiej intensywności, który charakteryzuje się konkretnym znakiem (+/-) dzielącym nastrój na pozytywny i negatywny; związany jest z mniej lub bardziej konkretnymi oczekiwaniami dotyczącymi przyszłości.
Z różnic pojawiających się pomiędzy emocjami, a nastrojem jednoznacznie wynika, że te pierwsze trwają znacznie krócej i uruchamiają specyficzne programy działania; natomiast te drugie (nastroje) trwają znacznie dłużej - ich czas trwania może wynosić nawet kilka miesięcy! - i nie skutkują konkretnym działaniem, co nie znaczy, że nastrój nie wpływa na działania. Kolejną, znaczącą różnicą pomiędzy emocjami, a nastrojem jest klasyfikacja. O ile w przypadku emocji w zależności od koncepcji wyróżniamy takie podziały jak emocje: pozytywne i negatywne (podział szeroki), proste i pochodne, steniczne i asteniczne itp., tak w przypadku nastroju wyróżniamy nastrój pozytywny, albo nastrój negatywny. 

NASTRÓJ, A DZIAŁANIE
Według Daniela Batsona (1990) jeżeli człowiek znajduje się w pozytywnym nastroju to łatwiej jest myśleć o tym, że wydarzenia potoczą się po jego myśli, zgonie z jego interesami. Natomiast w przypadku negatywnego nastroju człowiek częściej myśli o czarnych scenariuszach. Uogólniając - nasze oczekiwania związane z przyszłością związane są bezpośrednio z naszym nastrojem.

POGODA, A NASTRÓJ
Daniel Batson, Laura Shaw i Kataryn Oleson (1992) zwrócili szczególną uwagę na to, że wartościowanie nastroju związane jest z oceną aktualnej pogody. Ponadto uważają, że u podstaw tej zbieżności i zależności nastroju od pogody należy poszukiwać w ewolucyjnej przeszłości człowieka. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: nasz przodek oczekiwał korzystnego biegu zdarzeń przy ładnej pogodzie, ponieważ to wtedy mógł zbierać i polować zapewniając tym samym sobie i bliskim przetrwanie, a gdy pogoda była kiepska oczekiwał niekorzystnego przebiegu zdarzeń. 

W mediach słyszymy na każdym kroku, że aby poradzić sobie w okresie jesienno-zimowym z obniżonym (gorszym) nastrojem, należy suplementować dietę witaminą D3 - jednak czy jest to konieczne? Czy istnieją inne, sprawdzone sposoby na to, aby polepszyć sobie nastrój?
  • Zadbaj o swoje potrzeby: odpocznij, zrelaksuj się, poczytaj książkę, posłuchaj muzyki, zrób to, co sprawia Ci przyjemność.
  • Rozmawiaj: utrzymuj dobre relacje z bliskimi osobami, rozmawiaj z nimi, umożliwia to uzyskanie wsparcia i zainteresowania od drugiej osoby.
  • Uprawiaj sport: najlepiej regularnie. Wysiłek fizyczny powoduje, że w organizmie zwiększa się poziom endorfin - hormon szczęścia.
  • Wyjdź na powietrze: pogoda za oknem nie zachęca do tego, żeby wyjść na spacer? Nie potrafisz się zmotywować? Zaproś kogoś do towarzystwa - razem na pewno będzie raźniej.
  • Zdrowa dieta: zadbaj oto, aby Twoja dieta była zbilansowana, często niedobory witamin powodują również spadek nastroju. Pamiętaj o tym, że udowodniono jak ważne dla stabilizacji nastroju są nienasycone kwasy tłuszczowe (Omega-3).
  • Intensywne kolory: otaczaj się intensywnymi kolorami, które wzbudzają pozytywne emocje (zielony, niebieski, fiolet itp.).
  • Relaksująca kąpiel z olejkami eterycznymi, np. lawendowym, który ma działanie uspokajające.
Literatura: 
1. Batson, C.D. (1990). Affect and altruism. W: B.S Moore, A.M. Isem (red.), Affect and social behavior (s.89-125). New York: Cambridge University Press.
2. Batson, C.D., Shaw, L.L., Oleson, K.C. (1992). Differentiatig affect, mood and emotion. Toward functionaly based conceptual distinctions. W: M.S. Clark (red.), Emotion (s.294-326). Newbury Park CA: Sage.
3. Maruszewki, T., Doliński, D., Łukaszewki W., Marszał-Wiśniewska (2015). Emocje i motywacje. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka (tom 1, s.513-517). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

TOP