2016/03/04

Jak efektywnie zasypiać? 6 zasad dobrego snu


Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieku. Co sekundę w naszym organizmie wymienia się około 20 milionów komórek, a w ciągu doby odnawia się aż półtora kilograma naszego ciała, a sen jest najlepszą i bezpłatną (!) kliniką odnowy dla naszego ciała. Sen odgrywa bardzo ważną rolę w naszym życiu, ponieważ to on odpowiada za regenerację naszego organizmu, a gdy śpimy niewystarczająco długo to proces odnowy znacznie zwalnia, jednak nie ulega całkowitemu zatrzymaniu - swoją drogą, gdyby do tego doszło, człowiek nie przeżyłby nawet tygodnia.


Według National Sleep Fundation założonej w 1990 roku w Waszyngtonie, aż 60% dorosłych osób ma problemy z zasypianiem. Profesor psychologii, pracujący w Uniwersytecie Cornell i specjalizujący się w tematyce związanej ze snem - James Maas - w wyniku przeprowadzonych badań udowodnił, że każdy z nas sam może rozwiązać niektóre problemy związane ze snem.

WYPRACUJ RUTYNĘ
Staraj się unikać korzystania z komputera, tabletu lub telefonu kilka minut przed snem i nie oglądaj telewizji bezpośrednio przed tym, zanim położysz się do łóżka. Weź relaksującą kąpiel, zaciągnij rolety, napij się herbaty, poczytaj książkę. Wypracuj po prostu swoją własną rutynę dnia codziennego po to, aby Twój organizm dzięki tym wieczornym czynnościom odebrał sygnał, że nadchodzi pora snu - pomaga to wcześniej zasnąć.

STAŁA PORA
James Maas tłumaczy, że nawet jeżeli będziesz spał osiem godzin niezależnie od tego, o której godzinie się położysz nie wyśpisz się i nie wypoczniesz tak, jakbyś kładł się spać regularnie mniej więcej o tej samej porze i spał osiem godzin.

OBUDŹ SIĘ BEZ BUDZIKA
Wyjaśniając zależności pomiędzy snem, a dzwoniącym budzikiem badacz uważa, że człowiek czuje się bardziej wypoczęty, gdy to organizm da sygnał, że już wypoczął i jest gotowy do działania.

NIE PIJ KAWY I ALKOHOLU
Unikaj picia kawy po czternastej i alkoholu na trzy godziny przed snem, ponieważ zarówno jeden, jak i drugi trunek spowoduje, że nie będzie Ci się chciało spać.

POŁÓŻ SIĘ WCZEŚNIEJ
W ramach możliwości idź wcześniej spać, ponieważ zapewni to Tobie wystarczającą ilość snu.

ZDRZEMNIJ SIĘ
Jeżeli tego potrzebujesz to zdrzemnij się w ciągu dnia, ale pamiętaj o tym, żeby taka drzemka nie trwała dłużej jak 20 minut.

Oprócz wymienionych powyżej sposobów, które według James'a Mass wpłyną na sam proces zasypiania, warto pamiętać jeszcze o tym, aby często wietrzyć pomieszczenie, w którym się śpi i go nie przegrzewać. 

Dobrych, weekendowych snów!

Monitor on Psychology (t. 35, n.37) lipiec/sierpień 2004, s. 62.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

TOP